Het EENHEIDSWORST syndroom

20 november 2017

het eenheidsworst syndroom - company optimizer

Bent u zo’n eenheidsworst? Houdt u net als de meesten van ons van lekker simpel? Ik ben benieuwd of u positief aanslaat op de eerste twee zinnen van deze BLOG. U kent wel die winkel met die rode H in het logo die al sinds jaar en dag dezelfde lekkere worst verkoopt. Of je deze worst nu koopt in Breda of Amsterdam. Ze smaken overal hetzelfde. Sterker nog, ze zien er ook allemaal hetzelfde uit. Je moet het ook niet in je hoofd halen om aan de medewerker van de rode H te vragen of deze heerlijke worst ook in een andere smaak verkrijgbaar is. Je kan het doen maar dan loop je het risico dat je hard uitgelachen wordt of de medewerker krijgt rode vlekken in zijn nek in de kleur van het logo van de betreffende winkel. Deze worst is UNIEK in herkenbaarheid qua smaak en vorm, maar toch is het een dood ordinaire eenheidsworst.

Als u `s-morgens in de spiegel kijkt, durft u dan tegen uzelf te zeggen: “Wat bof ik toch dat ik lekker uniek ben en uniek durf te zijn’’. U gaat me toch niet vertellen dat u dit een uitspraak vindt van één of andere arrogante bal gehakt met een tikkeltje overschatte eigenwaarde. Persoonlijk zou ik het geweldig vinden als tenminste 50 procent van de Nederlandse bevolking dit `s-morgens durft te zeggen als ze voor de spiegel staan. Hoewel we DNA technisch 99,9999999999999999999999% hetzelfde zijn, zijn we toch uniek. U wil het vast niet weten maar ons DNA is voor 50% gelijk aan dat van een krop sla en dit is geen grap. Vindt u het dan niet geweldig dat we DNA technisch zo weinig van elkaar verschillen dat het niet eens in een promillage is uit te drukken en dat we gelijktijdig als mens zo onwijs veel van elkaar kunnen verschillen?

 

WE ZIJN NIET GEBOREN ALS EENHEIDSWORST

 

Veel bedrijven hebben last van het eenheidsworst syndroom. Even voor de duidelijkheid, dit gaat natuurlijk niet over uw bedrijf want anders had u deze blog al weg geklikt. Nee, dit gaat over die andere bedrijven die wel lopen te prutsen.  Bij het werven van personeel wordt er gezocht naar de 100% match. Zowel qua persoonlijkheid als werkervaring streeft men naar een 100% match. Als het een goede kandidaat is met een 99 % match, dan wordt er wel voor gezorgd dat dit snel ge-upgrade wordt naar 100%. Misschien is u wel eens iets opgevallen als je de vrouwen hoort spreken die getrouwd zijn met de zonen van Prinses Beatrix of de zonen van Prinses Margriet. Namelijk, als ze langer dan een jaar een relatie hebben of zelfs getrouwd zijn met één van de prinsen dan spreken ze net als hun schoonmoeder. Bij bedrijven is dit niet veel anders.

Bij bedrijven kiezen medewerkers graag voor het kopiëren van succesgedrag of risicoloos gedrag. Zo zie je maar, voor je het weet ben je besmet met het eenheidsworstsyndroom en heb je je eigen identiteit bij de voordeur van het kantoor ingeleverd en ingewisseld voor een corporate identiteit of een corporate uniek zijn. Het eenheidsworstsyndroom zorgt er voor dat je voorspelbaar onvoorspelbaar wordt. Slimme ondernemers weten nog met een commodity een unieke marktpositie te veroveren. Echter, als je eenmaal besmet ben met het genoemde virus, dan weet je van een product of dienst dat uniek moet zijn een commodity te maken. Dit is toch jammer als u het zover heeft laten komen.

 

BENT U VOORSPELBAAR ONVOORSPELBAAR ?

 

Het goede nieuws komt nu. Hier zat u natuurlijk op te wachten na al het gesomber in de vorige alinea’s. U bent of een ondernemer waar het bovenstaande niet van toepassing is of u heeft een licht sadomasochistisch profiel. Ik ga ervanuit dat u net als de meeste ondernemers een unieke persoonlijkheid bent. U bent niet voor niets ooit uw business begonnen met het idee het verschil te gaan maken. Diep van binnen weet u precies wat u wil met uw bedrijf, uw personeel en uw marktstrategie. Echter, zoals zoveel mensen laten we ons in beslag nemen door de waan van de dag. Eenheidsworst verkoopt beter dan een worst met een exotisch uiterlijk en exotische smaak die niemand kent. Niemand is altijd een eenheidsworst geweest. Zelfs een baby heeft een eigen wil. Een baby die natuurlijk nog niet kan spreken, weet ons door middel van non-verbale communicatie en emoties duidelijk te maken wat hij wil. Als een baby het kan, dan moeten wij dit toch ook kunnen? Wij hebben met alle onze emoties, non-verbale en verbale communicatie, het hele instrumentarium tot ons beschikking om ons UNIEK zijn duidelijk te maken naar de rest van wereld.

Als wij dit als mens kunnen, dan moet u het ook als organisatie kunnen. Want zoals wij voor 70% uit water bestaan, bestaat uw bedrijf voor meer dan 70% uit mens. Het is aan u om te besluiten wie u morgen wil zijn en hoe uniek u wil dat uw organisatie is.

Veel succes met uw beslissing! Ik hoor het wel.

Cor de Graag
UW STOFVERWIJDERAAR

Nu wil u vast weten wat Company Optimizer voor u kan betekenen om  uw organisatie te bevrijden van het eenheidsworstsyndroom.  Ik zou zeggen, maak een afspraak op deze pagina en wij gaan samen aan de slag met uw organisatie. U kunt natuurlijk ook gewoon bellen .

Deel dit artikel

1 Reactie

  1. Jeannine Paulich

    goed artikel. Leuke verwijzingen naar krop sla en water.

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?