BEELDVORMING 50 PLUSSER

16 maart 2018

Beeldvorming 50 plusser - company optimizer

Als modern hip of cool bedrijf neem je toch geen 50 plusser aan ! Als ze al binnen zijn dan kick je ze toch out bij de eerst volgende reorganisatie. Als dit laatste niet lukt dan kun je altijd nog aan subtiele dossieropbouw doen en maximaal twee beoordelingsgesprekken verder ben je bevrijd van deze ouwe meuk. Afhankelijk van uw positie zult u na het lezen van deze blog reageren in de trant van, `ons bedrijf herkent zich totaal niet in dit stuk’  of misschien dat u deze blog als werkzoekende 50 plusser  of carrière tijger(in) net even anders weet te waarderen.

Als oprichter van het bedrijf Company Optimizer post ik twee maal per maand een blog op LinkedIn of FB. Ik schrijf over onderwerpen die te maken hebben met ons portfolio, te weten: De Business (sales) Analyse, Human Capital Analyse en tot slot ons Learning & Motivatie programma. In deze BLOG staat het menselijk kapitaal centraal (Human Capital Analyse).

Er zijn al veel artikelen geschreven over de positie van de 50 plusser op de arbeidsmarkt. Ik ga u dan ook niet vervelen met de bekende misvattingen die er bestaan rond deze doelgroepen. In deze BLOG leg ik niet de focus op de werkgever maar op u als 50 plusser op of buiten de arbeidsmarkt. Ik kan het niet laten om toch een paar misvattingen te noemen zonder ze overigens toe te lichten.

MISVATTINGEN WERKGEVERS BIJ 50 PLUSSERS

1.            Snappen niet het social media gebruik van de millennium generatie

2.            Vormen een hoger risico op uitval door o.a. ziekte

3.            Zijn niet meer kneedbaar

4.            Zijn te duur

De hamvraag is of het beeld dat de arbeidsmarkt heeft, klopt met de werkelijkheid. Is het een generatie kloof `dingetje’ waardoor de twintiger en dertiger een bepaald beeld heeft van de 50 plusser of speelt u als 50 plusser zelf een belangrijke rol in het voeden van de negatieve beeldvorming?

HET BEELD VAN DE GEMIDDELDE 50 PLUSSER

FYSIEK ONGEMAK: Als voorbereiding op deze blog heb ik met mensen uit verschillende leeftijdscategorieën gesproken en heb ik zelf mijn ogen en oren goed de kost gegeven als het gaat om de 50 plussers in mijn privé en werkomgeving. DE 50 plusser zal me niet sympathieker gaan vinden als ik zeg dat de meeste mensen uit deze doelgroep goed bezig is om het negatieve beeld te voeden. Ik ben zelf een 50 plusser maar als ik op de sportschool om me heen kijk dan zit het percentage 50 plussers onder de 10%. Als lange afstandloper doe ik met enige regelmaat mee met een hardloopwedstrijd ( 15KM, 21KM en 42KM). Bij deze wedstrijden is het percentage 50 plusser zeker niet hoger dan 15%.

MINDSET: De gemiddelde 50 plusser is niet bezig met het door ontwikkelen van zijn/haar carrière maar richt zich op het uitzitten van de rit richting pensioen. Een groot deel van de populatie heeft het consolideren tot kunst verheven. Hoewel de ontwikkelingen in business steeds sneller gaan, zijn er nog velen van mijn leeftijdscategorie die denken te kunnen teren op de kennis die ze hebben opgedaan in de achterliggende jaren. We zitten in de meeste branches al in de overgang van een lineaire naar een exponentiële curve als het gaat om marktontwikkelingen, afnemersbehoefte en kennisvraag bij werkgevers. In deze tijd kun je dus beter kiezen voor een schietstoel in plaats van een leunstoel. Uiteraard willen we u graag helpen in de mindset transitie van leunstoel naar schietstoel.

PERSONAL BRANDING: Hoewel we in Nederland in een land leven van `doe maar gewoon dan doe je gek genoeg’, dan nog hoef je je nog niet te overduidelijk te profileren als een pre-bejaarde. In dit land hebben we een soort haat liefde verhouding met diva’s zoals bijvoorbeeld Patricia Paay of Patty Brard. Ik zeg niet dat je je als vijftiger moet kleden als een twintiger maar binnen je eigen kleding stijl wat meer up to date blijven kan geen kwaad. Over smaak valt niet te twisten. Het zou bijzonder saai zijn als iedereen er hetzelfde uit zou zien. Echter, je kunt er wel voor zorgen dat het allemaal een beetje klopt in plaats van in een colbert rond te lopen dat twee maten te groot is en twintig jaar te oud.

Het is een vreemd fenomeen dat zowel veel mannen als vrouwen voor ze een vaste relatie krijgen wel enigszins aan hun personal branding werken maar daarna het langzaam laten versloffen. De buit is binnen toch ! Hoewel ik uiteraard wat chargeer, blijft mijn punt staan dat je als oude man gezien wordt als je je als een oude man kleedt en gedraagt. In mijn optiek is een fakkel zichtbaarder dan een uitgedoofd waxinelichtje.

LINKEDIN: Het is jammer dat te weinig 50 plussers onvoldoende het nut zien van een LinkedIn profiel. Vaak krijg ik te horen `waarom zou ik een profiel aanmaken want ik heb toch een baan?’ In deze blog zal ik niet uitleggen dat LinkedIn veel meer is dan alleen een vacature website. Als je bij het werkloos worden als 50 plusser pas een LinkedIn account aanmaakt, dan start je al met een 3-0 achterstand op de arbeidsmarkt. In mijn optiek moet je tijdens je studie al beginnen met het opbouwen van een netwerk. Hoewel LinkedIn ook zijn minpunten heeft, is het wel een geweldig platform om je netwerk:

  • UIT TE BOUWEN
  • TE ONDERHOUDEN
  • TE MONITOREN

Omdat je het zeker als 50 plusser moet hebben van warme introducties is zichtbaarheid op netwerk sites een must. Mijn advies is om zo snel mogelijk een LinkedIn profiel aan te maken. Als u hulp nodig heeft bij een killer profiel, dan mag u altijd contact met ons opnemen voor een advies of training. Afhankelijk van uw wensen zullen wij zelf deze training geven of u doorverwijzen naar één van onze partners. By the way, vergeet u na het zwoegen op een killer profiel tekst niet te denken aan een killer profiel foto. Ik durf te zeggen dat minimaal 75 % van de profielen voorzien is van een slecht tot zeer slechte foto. Dit is jammer want men wil wel een goed beeld van u krijgen. Een goede portret fotograaf weet uw karakter goed in beeld te vangen. Zelf heb ik goede ervaringen met Katinka Tromp Photography.

BENUT UW POTENTIEEL: Wij zijn ervan overtuigd dat er op dit moment te veel mensen met een enorm potentieel aan de kant blijven staan of niet die carrière stap kunnen nemen waar ze wel aan toe zijn. In deze tijd van moordende concurrentie op de arbeidsmarkt kun je niet volstaan met kennis en ervaring alleen. Als men je niet ziet staan, dan blijf je staan waar je op dit moment staat.

Zoals u misschien weet is het onderdeel Human Capital Analyse een belangrijk onderdeel van ons diensten aanbod. Onder deze vlag gaan we later dit jaar een nieuwe activiteit toevoegen. Het zal u niet verbazen als ik zeg dat we ons ook bezig gaan houden met personal branding. Onze motivatie om deze stap te zetten is ingegeven door het feit dat we ervan overtuigd zijn dat veel 50 plussers wel aan hun personal branding willen werken maar hier simpelweg hulp bij kunnen gebruiken of misschien wel een schop onder hun kont.

ADVIES:  Geef uw huidige werkgever geen stok om u de deur te wijzen. Geef als werkzoekende 50 plusser een potentiele werkgever geen excuses om geen gebruik te maken van uw bijzondere kwaliteiten door u te bescheiden op te stellen of een onduidelijke profilering. Voor de werkgevers hebben we een geweldige tool om snel helder te krijgen of uw medewerkers wel op de juiste stoel zitten. Afscheid nemen van mensen kan redelijk simpel zijn maar het goud dat u mogelijk buiten de deur zet, heeft u mogelijk niet snel terug in huis als blijkt dat u een verkeerde keuze hebt gemaakt.

SLOT CONCLUSIE: Haal het stof van uw UNIEK zijn en stap uit de slachtoffer rol.

YOU ARE FAR TOO GOOD TO STAY ON THE SIDELINES.

Deel dit artikel

8 Reacties

  1. Katinka Tromp

    Wat een krachtige en true story !! Ik heb deze prachtige foto gemaakt van Sandra Lagace, mid vijftig, en ze is er zo trots op! Wij van de vijftig plus hebben levens ervaring, lust voor het leven, visie, een oplossing voor de beste “problemen” die het leven ons toewerpt, maar durven niet in de spotlight te staan!!
    Sorry voor de uitroeptekens maar……. sta in je eigen kracht – je bent het waard.

    Echt waar.

    Laat je zelf zien – je bent mooi zoals je nu vandaag ben.

    Antwoord
  2. Sandra Pattimahu

    Ben het helemaal met je eens Katinka!

    Antwoord
  3. Mike Thomson

    Totally agree ladies. We have so much to offer. This might me scary for people who can’t handle this. They better get use to it.

    Antwoord
  4. Hanna Esajas

    Hallo Cor,
    Complimenten voor deze prikkelende beschrijving van de 50 plusser anno 2018! Gelukkig bestaan er in mijn vrouwen netwerken heel veel dames als Sandra. Ondernemende, eigentijdse en sprankelende vrouwen die in het hier en nu staan! Ook ik heb geen enkele knop om hoeven zetten en gebruik volop mijn in de loop der jaren opgedane kennis. Maar leer nog dagelijks van de milennials waar ik mee samen werk.
    Een mooi en inspirerende blog om, voor zowel werkgevers als 50+ werkzoekenden, die knop om te zetten!

    Antwoord
  5. Jan van der Stok

    Ik heb de blog en de commentaren gelezen – sinds enkele maanden ben ik met pensioen en blijf leuke dingen doen inderdaad drukker dan ooit vanochtend ben ik gastdocent op een college in België trouwens bij mij duurde het meer dan 60 jaar om er goed uit te zien ?- je bent zo oud als je je voelt en de manier waarop je leeft – de dingen die je kunt en graag wil en kunt doen en wat je van je ouders hebt meegekregen of geërfd qua gezondheid en wat je er zelf aan doet om gezond te blijven en je gezinssituatie zijn wel erg bepalend voor geluk maar geen garantie – leuke en nuttige blog Cor – iedereen kan er zijn conclusies zelf uit trekken en dan is het een kwestie van DOEN!

    Antwoord
  6. Nelleke van der Klooster

    Goed verhaal Cor, ik hoop dat veel mensen hierdoor geïnspireerd worden en het stof tot nadenken geeft.

    Succes!

    Antwoord
  7. Claudia Alberda // C-vents

    Mooie blog. Het is toch eigenlijk belachelijk als mensen een rit gaat uitzitten totaan het pensioen, niet kiezen voor passie en iets waar ze energie van krijgen. Ontwikkelen lijkt mij juist goed, geeft verse blikken en energie! Net als een gezonde mix aan ‘generaties’ in een team voor een bedrijf, zolang een bedrijf en het personeel in beweging is en blijft en bereid is tot het investeren groei. Om maar niet te spreken over personal branding en het onderhouden van je netwerk. Zie de meerwaarde, zo, zo, zo belangrijk! Mooie slot conclusie dan ook!

    Antwoord

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?