EXIT MANAGEMENT, HR TAAK ?
29 maart 2018
EXIT MANAGEMENT. Soms zijn managers net mensen. Mensen die mijn BLOGS regelmatig lezen, weten dat ik werknemers en hun management regelmatig functioneel in de nieren zit. Ik noem het tegenwoordig opbouwend aardig zijn. In deze blog ga ik u proberen uit te leggen dat het soms handiger is om juist wat minder aardig te zijn. Misschien moet u in het belang van uw eigen gemoedsrust en het welbevinden van uw medewerker gewoon anders aardig zijn. Als u hiermee aan de slag gaat, dan kunt u zichzelf en uw werkgever voor veel negatieve PR behoeden.
Als oprichter van het bedrijf Company Optimizer post ik twee maal per maand een blog op social media (LinkedIn of FB). Ik schrijf over onderwerpen die te maken hebben met ons portfolio. In deze BLOG staat het menselijk kapitaal centraal (Human Capital Analyse).
Ik zal maar direct met de deur in huis vallen. Ziet u het afscheid nemen van uw personeel als PR moment? Afscheid nemen van medewerkers is in de meeste gevallen iets waar de gemiddelde manager tegenop ziet. Het is heel menselijk om hier moeite mee te hebben. Dit siert u namelijk als mens en als manager. Echter, u kent vast het wat belegen maar nog steeds actuele gezegde ‘zachte heelmeesters maken stinkende wonden’. Als u maar lang genoeg in de functie van manager actief blijft, zult u vroeg of laat een keer afscheid moeten nemen van één van uw medewerkers. Als het dan zover is, is het wel zo prettig als u de juiste skills hebt om afscheid te nemen op een wijze die voor beide partijen zo min mogelijk schade aanricht.
Mensen onthouden nare en pijnlijke ervaringen in het algemeen langer dan plezierige gebeurtenissen. Ontslag of het niet krijgen van een contractverlening wordt in het algemeen als bijzonder pijnlijk ervaren. Tenminste als het afscheid nemen niet de juiste aandacht krijgt van u als manager. De genoemde pijn blijft soms tot in lengte van jaren verbonden met de naam van uw bedrijf. Als zo’n situatie ontstaat dan zijn er op korte of lange termijn alleen maar verliezers. Je zou verwachten dat er in het HR landschap voldoende aandacht is voor het onderwerp afscheid nemen. Echter, in veel HR opleidingen wordt er geen of zeer weinig aandacht gegeven aan het zo belangrijke exit management.
EXIT GESPREK EN DAN ? Na het exit gesprek ontstaat één van de onderstaande scenario’s
- Medewerker en manager komen beiden met een naar gevoel uit het gesprek
- Manager is tevreden / medewerker gaat met een naar gevoel naar huis
- Medewerker en manager komen met begrip voor elkaars standpunt uit het gesprek
Ik hoop dat EXIT management binnen uw bedrijf tip top in orde is. Als dit zo is dan zal het afscheid nemen van medewerkers voor u en uw ex medewerkers geen blijvende schade opleveren.
U wil toch ook dat de medewerkers waar u afscheid van moet nemen nog positief over uw bedrijf blijven spreken in hun netwerk? Als u het EXIT management nog niet helemaal op orde heeft, dan helpen wij u graag om op een respectvolle wijze afscheid te nemen van medewerkers zonder winnaars en verliezers en een positief PR moment te creëren.
Er wordt te vaak geen aandacht besteed aan de mensen die vertrekken in een organisatie. Wat is de reden van vertrek? Dit is gouden informatie voor een bedrijf waar verbeterpunten uit kunnen worden gehaald. Een gemiste kans als je hier niets mee doet.