Omarm de Chief Visability Officer

26 februari 2025

Blog omarm de Chief Visabilty Officer in businss www.company-optimizer.nl

De CFO, CEO en CIO zijn bekende functietitels. Hoewel ik niet direct warme gevoelens krijg bij een titel, is het voor hele volksstammen toch erg handig om te weten met wie ze te maken hebben. De wereld bestaat nu eenmaal voor een belangrijk deel uit label- of naamplaatjes-denkers. Als je voor een functie een exotische titel hanteert, raakt menigeen toch wel in de war. Ik heb ooit een blog geschreven over titel-fetisjisme. Je zult ze de kost moeten geven die hun status en ego ontlenen aan hun functietitel. De kans is groot dat de omvang van het ego een recht evenredige relatie heeft met de status van de functie die men bekleedt. Het moge duidelijk zijn dat ik niet warm of koud word van status of een titel.

Maar ja, als je dan toch een ondernemer bent en je hebt mannen en vrouwen in dienst die luisteren naar de titels die voorbijkwamen in de vorige alinea, heb je er dan al aan gedacht om ook een Chief Visibility Officer (CVO) aan boord te nemen? Nu ligt de verantwoordelijkheid voor de zichtbaarheid van het bedrijf waarschijnlijk bij de marketing- en communicatieafdeling of bij een extern reclamebureau. Als dit het geval is, verdient dit een groot compliment.

Velen zijn nog niet zo ver en zien de noodzaak ervan nog niet in. Maar ja, het kan nog beter. Velen zijn, zoals ik aangaf, nog niet zo ver of ze doen het er een beetje bij. Het mag vooral niet al te veel tijd (FTE’s) en geld kosten. Ik kom nog steeds ondernemers tegen die ervan overtuigd zijn dat een goed product zichzelf verkoopt. Tot op zekere hoogte hebben ze hier ook gelijk in. Het kan, maar het is geen vanzelfsprekendheid. Er zijn genoeg voorbeelden van goede producten die het niet redden op de markt omdat ze niet, te weinig of niet op de juiste manier aan marketing doen. Er zijn ook ondernemers die er wel serieus tijd en geld aan besteden, maar toch de plank volkomen misslaan omdat ze zich bijvoorbeeld niet op de juiste doelgroep richten, of omdat ze wel de juiste doelgroep benaderen, maar geen goed beeld hebben van hun wensen en behoeften en de dynamiek binnen de groep niet doorgronden.

Er zijn legio redenen te noemen waarom het product niet aanslaat, ondanks het feit dat er serieus tijd en geld wordt gestoken in marketing en communicatie. Dit voor zover over marketing, want deze blog gaat over zichtbaarheid. Niet dat het geen belangrijk punt is, maar zichtbaarheid heeft, hoewel het alles met marketing te maken heeft, meer …

Lees het hele verhaal en meer in mijn nieuwe boek BUSINESS SUCCES met een smile (T/m 17 april in de pre-sale op deze website)

Deel dit artikel

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?